آموزش و یادگیری به کودکان مبتنی بر بازی

بازی ها به عنوان فعالیت های لذت بخش مورد توجه ویژه کودکان است و استفاده از آنها به عنوان ابزار آموزشی می تواند منجر به یادگیری بهتر شود.

به منظور طراحی و توسعه چنین بازی از منظر ساخت‌گرایی، یکی از درس‌های کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی با عنوان همسایگان ایران انتخاب شد. پس از توسعه اولیه، بازی فکری دخترانه با توجه به بازخورد ارائه شده توسط تعدادی از معلمان و کارشناسان در این زمینه، بهبود بیشتری یافت.

برای آزمایش آزمایشی بازی فکری دخترانه با کاغذ، نمونه ای متشکل از 50 دانش آموز پسر کلاس پنجم انتخاب و به دو زیرگروه تقسیم شدند که یکی از آنها در حین یادگیری درس از بازی استفاده کرد. هر دو گروه با استفاده از روش‌های سازنده‌گرایی درس را آموزش دادند، اما گروه آزمایش یادگیری بسیار بهتری نسبت به گروه کنترل نشان دادند.

سوالاتی از این دست، مربیان اسمیتسونین را هدایت کرده است تا بازی ها را به عنوان ابزاری برای یادگیری بپذیرند. به زبان ساده، بازی های آموزشی کار می کنند زیرا یادگیری را سرگرم کننده می کنند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که دانش آموزان احتمالاً در طول فعالیت های یادگیری مبتنی بر بازی انگیزه بیشتری دارند. بر اساس تحقیقات اخیر منتشر شده توسط مجله روانشناسی تربیتی، ترکیب عناصر طراحی بازی فکری راز جنگل به عنوان استراتژی های یادگیری می تواند منجر به افزایش مشارکت دانش آموزان و حفظ دانش شود.

در عمل، پیاده‌سازی بازی‌ها در محیط‌های آموزشی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، و در اسمیتسونیان، مربیان از آموزش یادگیری مبتنی بر بازی برای ایجاد برنامه‌ها و فعالیت‌های نوآورانه استفاده کرده‌اند که درها را به روی محتوا و مجموعه‌های گسترده ما برای فراگیران در تمام سنین باز می‌کند.

در موزه ملی تاریخ طبیعی، متوجه شده‌ایم که هرچه بتوانیم فرصت‌هایمان را برای تعامل با مجموعه‌هایمان بیشتر شبیه بازی کنیم، بازدیدکنندگان ما بیشتر درگیر خواهند شد.

به عنوان مثال، در Q?rius، مرکز آموزش علوم Coralyn W. Whitney، ما فعالیت‌های مبتنی بر مجموعه‌های خود هدایت‌شده را روی میزهایی تنظیم کرده‌ایم که به‌شدت از طراحی بازی فکری خارجی کارتی وام گرفته‌اند.

آنها نه تنها بازدیدکنندگان را تشویق به انجام عمل می‌کنند – مشاهده و حرکت فیزیکی اشیا و وسایل – ما بسیار سخت کار می‌کنیم تا ارائه جذاب و سرگرم‌کننده باشد، برای حواس بازدیدکنندگان جذاب باشد، و دستورالعمل‌ها و چیدمان‌ها را آنقدر واضح کنیم که بازدیدکنندگان به طور غریزی می دانند که بدون آموزش چه کاری انجام دهند.

  • منابع:
    1. Changing the Game with Game-Based Learning
  • تبلیغات: 
    1. خرید چرم اصل دباغی شده با قیمت عمده
    2. با گذاشتن لنز در ماست عمر آن را دو برابر کنید
    3. مغز پسته به عنوان یک رژیم سالم مصرف می شود
    4. کشاورزی با چکش برقی دام های خود را ذبح می کرد!