اکولوژی و تعامل ماهی قزل آلا با ماهی های وحشی

زمانی که ماهی آزاد اقیانوس اطلس پرورش داده شده در طبیعت رها می شود، برای غذا، فضا و شرکای پرورش با ماهی های وحشی رقابت می کند. در نتیجه تغییرات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی، اکولوژیکی و رفتاری که در جوجه کشی ها رخ می دهد، میوه آرایی سیب توانایی رقابتی آنها اغلب با ماهی های وحشی متفاوت است.

این تغییرات بخشی از نوع فنوتیپی و بخشی ژنتیکی است. نرخ رشد سریع‌تر بچه‌های پرورش‌یافته بر سن و اندازه در هنگام گلدهی و بلوغ، تولید مثل و طول عمر تأثیر می‌گذارد.

طوطی‌های سریع‌رشد تمایل دارند جوان‌تر شوند، تخم‌های بیشتر اما کوچک‌تر تولید کنند، ماهی قزل آلا زودتر به بلوغ می‌رسند و جوان‌تر می‌میرند. یادگیری نوجوانان بر تعدادی از ویژگی‌های رفتاری تأثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که تفاوت در تجربه اولیه بر موفقیت تغذیه و تخم‌ریزی، رفتار مهاجرتی و توانایی خانه‌نشینی تأثیر می‌گذارد.

تغییرات ژنتیکی در جوجه کشی ها عمدتاً نتیجه انتخاب طبیعی است، با مرگ و میر افتراقی بین ژنوتیپ ها و انتخاب مولدین بر اساس صفات تولیدی مانند توده بدن بالغ بالغ و سرعت رشد سریع. شواهد تجربی نشان داده است که پرخاشگری بیشتر طوطی‌های پرورش‌یافته اغلب به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بر طوطی‌های وحشی تسلط پیدا کنند، هرچند که پرهای کوچک‌تر اگر در آب‌های با جریان سریع اتفاق بیفتند و اگر حشره‌های وحشی محل سکونت قبلی خود را داشته باشند، می‌توانند تابع باشند.

در طول تخم ریزی، تناسب اندام ماهی آزاد وحشی نسبت به همنوعان پرورش یافته برتر است. نرهای پرورش یافته در رقابت درون جنسی، خواستگاری و تخم ریزی از نرهای وحشی پایین تر هستند. ماده‌های پرورش‌یافته نگهداری تخم بیشتری دارند، بهترین زمان مصرف پودر سنجد لانه‌های کمتری می‌سازند و در پوشاندن تخم‌های خود در زیر لایه نسبت به همتایان وحشی خود کارآمدی کمتری دارند.

در رودخانه ها، بقای اولیه فرزندان پرورش یافته کمتر از همتایان وحشی آنها است. طرز تهیه زیتون سیاه موفقیت باروری در طول عمر ماهیان پرورشی 17 درصد نسبت به ماهی آزاد وحشی با اندازه مشابه تخمین زده شده است.

در نتیجه تعامل اکولوژیکی و از طریق مکانیسم‌های وابسته به تراکم، ماهی‌های پرورش‌یافته ممکن است تا حدی گونه‌های وحشی را جابجا کنند، مرگ‌ومیر آنها را افزایش داده و سرعت رشد، اندازه بالغ، بازده تولید مثل، زیست توده و تولید را کاهش دهند.

  • منابع:
    1. Cultured Atlantic salmon in nature: a review of their ecology and interaction with wild fish
  • تبلیغات: 
    1. با ایجاد یک طرح اقتصادی چندین شغل احیا شدند
    2. پخش آیفون8 بین مهمانان در یک عروسی لاکچری
    3. راز ارز دیجیتال و بورس در جهان
    4. راهکار مناسب برای رسیدن به ثروت بایدن