فعالیت زیستی و ضد قارچی آویشن

فعالیت ضد قارچی آویشن عمدتاً به ترکیبات فنلی، تیمول و کارواکرول کمک می‌کند، جایی که این دومی بیش از دو دهه پیش گزارش شده بود که در هنگام آزمایش بر روی میوه‌ها برای مهار رشد قارچ‌ها، فعالیت قارچ‌زایی قوی دارد.

با توجه به ظرفیت ضد قارچی، یافته‌های مطالعات مختلف همیشه قابل مقایسه نیستند، به دلیل تفاوت در کیفیت سبزی خشک کوکویی، تغییرات کمی و کیفی در ترکیبات اسانس، تفاوت بین سویه‌های قارچی مورد بررسی و تفاوت‌های روش شناختی.

از جمله شایع ترین پاتوژن ها در عفونت های قارچی، کاندیدا است که برخی از گونه های آن پاتوژن های فرصت طلب هستند و باعث عفونت در میزبان هایی با نقص سیستم ایمنی یا در غیر این صورت آسیب دیده می شوند. عفونت ها ممکن است سطحی یا تهاجمی باشند که مورد دوم احتمالاً تهدید کننده زندگی است

آزول ها و اکینوکاندین ها داروهای ضد قارچی هستند که در سطح جهانی برای درمان عفونت های کاندیدا استفاده می شوند. با این حال، مقاومت در برابر این داروهای ضد قارچی در بسیاری از گونه‌ها افزایش یافته است و بر تنظیمات بالینی و درمان بیمار تأثیر منفی می‌گذارد.

به این ترتیب، و با فعالیت زیستی شناخته شده آویشن و سبزی خشک خانگی و خواص ضد قارچی بالقوه آن، مطالعات ارزیابی اثر این گیاه بر کاندیدا و پتانسیل آن به عنوان منبعی از عوامل ضد کاندیدا، حجم وسیعی از ادبیات را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال، اسانس آویشن در برابر جدایه های مقاوم به فلوکونازول از C. albicans جدا شده از خون یا واژن مورد مطالعه قرار گرفت. با موفقیت رشد جدایه ها را در محیط های کشت کاهش داد و در دوزهای پایین قارچ کش و قارچ کش بود.

این روغن همچنین از تشکیل لوله های جوانه و جوانه زدن پاتوژن های قارچی جلوگیری کرد و در برابر ایزوله های مقاوم نسبت به فلوکونازول مؤثرتر بود. در واقع، توانایی C. albicans برای تغییر مورفولوژی و تشکیل بیوفیلم‌ها در پاتوژنز آن و همچنین برای افزایش مقاومت آن در برابر عوامل ضد قارچی نقش اساسی دارد. به این ترتیب، دو گروه تحقیقاتی مستقل اثر اسانس آویشن را بر تشکیل بیوفیلم توسط کاندیدا بررسی کرده‌اند.

در یک مطالعه، تیمول باعث جدا شدن و تغییر شکل سلول های بیوفیلم C. albicans و کاهش تشکیل هیف در بیوفیلم C. tropicalis شد. همچنین تیمول با فلوکونازول در برابر هر دو حالت رشد پلانکتونیک و بیوفیلم در هر دو گونه هم افزایی نشان داد.

در مطالعه دیگری، روغن آویشن و سبزی خشک معطر برای کتلت منجر به کاهش معنی‌دار آماری در تعداد سلول‌های بیوفیلم شد و ترکیبات متنوعی از روغن در دیواره سلولی C. albicans، غشای سلولی، سیتوپلاسم و واکوئل‌ها قرار گرفتند که نشان‌دهنده یک عمل چند جهته همراه با ضد بیوفیلم است.

فعالیت اخیراً، روغن آویشن و تیمول با غلظت کمتر از 16 میلی‌گرم در لیتر در مروری بر فرآورده‌های گیاهی و ترکیباتی که تشکیل بیوفیلم کاندیدا را حداقل 50 درصد مهار می‌کنند، فهرست شده‌اند.

علاوه بر این، Rajkowska و همکاران نشان دادند که روغن آویشن و سبزی خشک معطر شمالی باعث کاهش یا کاهش فعالیت آنزیمی C. albicans در مقیاس بزرگ، همراه با تغییرات در مورفولوژی سلولی و استعماری و در مسیرهای متابولیک مانند از دست دادن توانایی جذب ساکاریدها می شود. پیش‌بینی می‌شد که چنین تغییراتی تأثیر قابل‌توجهی بر توانایی C. albicans در ایجاد عفونت داشته باشد.

جدای از C. albicans، و با در نظر گرفتن گونه‌های غیر آلبیکنس و گونه‌های مخمری کمیاب که به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان پاتوژن‌های فرصت‌طلب اصلی در حال ظهور هستند، تیمول از رشد مخمرهای غیرمعمول در شرایط آزمایشگاهی جلوگیری کرد و آن را به عنوان یک کمک‌کننده طبیعی احتمالی برای عفونت‌های ناشی از آن ارگانیسم‌ها پیشنهاد کرد.

  • منابع:
    1. A Focused Insight into Thyme: Biological, Chemical, and Therapeutic Properties of an Indigenous Mediterranean Herb
  • تبلیغات: 
    1. پولدار ترین افراد ایران که از راه غیرقانونی کسب درآمد می کنند را بشناسید
    2. فروش محصولات عجیب در بازار های جهانی
    3. به قتل رسیدن یک پلیس با خوردن از فلفل!
    4. با نشستن بر روی فرش به خواب عمیق فرو می روید