چرم یک صنعت چند میلیارد دلاری است. هنوز تقاضا برای کالاهای چرمی اصل وجود دارد در حالی که در عین حال صنعت چرم به دلیل تأثیر شدید محیطی آن و از سوی کسانی که احساس می کنند ساخت چرم از پوست حیوانات ظالمانه و غیراخلاقی است مورد انتقاد قرار می گیرد.
به همین دلیل، سازندگان علاقه مند به توسعه مواد جدید “نوع چرمی” هستند که از حیوانات استفاده نمی کنند و با مواد شیمیایی سمی کمتری تهیه می شوند، و آن را دوستدار محیط زیست می کنند.
دو بخش اصلی که در این بررسی متون مورد بررسی قرار میگیرد، اول، کشتن حیوانات و استفاده از پوست آنها برای محصولات چرم طرح دار با استفاده از روشهای تهیه چرم سمی و دوم، موضوع غیرچرمی استفاده از مواد شیمیایی غیر دوستدار محیطزیست است. جایگزین های چرمی که همچنین مواد غیرقابل تجزیه زیستی هستند در مقابل استفاده از جایگزین های چرمی که غیر سمی، سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر هستند.
بیشتر چرم خام تبریز از حیوانات گاو از جمله گاو، گوسفند و بز تهیه می شود. از آنجایی که تولید چرم در حال حاضر انجام می شود، تولید با مسائل جدی پایداری، اثرات منفی زیست محیطی و مسائل بهداشتی مرتبط است. فرآوری چرم مواد شیمیایی و گازهایی از جمله کروم سرطان زا تولید می کند که سمی است.
مقررات سختگیرانه حاکم بر این ماده شیمیایی باعث بسته شدن کارخانه های دباغی در ایالات متحده و اروپا شده است. در کشورهای دیگر، زباله های تصفیه نشده، که به طور بالقوه حاوی کروم، سرب، آرسنیک و اسیدها هستند، می توانند مستقیماً به آبراهه های محلی سرازیر شوند.
کارگران چرم گوسفندی رنگی دباغی در معرض خطر عوارض جانبی شدید سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد سمی هستند که شناخته شده است که منجر به آسیب کلیه یا کبد و سرطان طولانی مدت و مشکلات تولید مثل می شود.
سازمانهایی ایجاد شدهاند که صنعت تولید چرم گاوی ضخیم را اندازهگیری و تنظیم میکنند و برخی نیز به ترویج شیوههای پس از دباغی در تلاش برای کاهش قرار گرفتن در معرض تعداد سموم مورد استفاده در تولید چرم اختصاص دارند.
شاخص پایداری مواد هیگ ائتلاف پوشاک پایدار تأثیر را تا مرحله ساخت اندازهگیری میکند و به اکثر چرمها سطح تأثیر ۱۵۹ (در مقایسه با ۴۴ برای پلیاستر و ۹۸ برای پنبه) را به دلیل سهم بالای آن در گرمایش جهانی، مصرف آب و آلودگی میدهد. برندها در تلاش هستند تا با ایجاد جایگزین های چرمی به این موضوع رسیدگی کنند.
- منابع:
- تبلیغات: